Dietdisciplin och bristen på denna

Jag inledde återupplivningen av den här bloggen med att jag skulle gå ner i vikt efter min ganska smutsiga bulk. Det har gått MYCKET dåligt, efter några veckor körde jag fast, började noja över mina lyft och tänka att jag var preciiiis på väg att nå dit där jag gärna ville vara, styrkemässigt, bara några få ynka tiotal kilo till på marklyften och bänken och så skulle jag känna mig lugn och kunna fokusera på att gå ner i vikt istället. Vägde mig alldeles för ofta, hade i princip noll karaktär så fort det gällde socker och stressade över att jag misslyckades dieta istället för att njuta av att jag faktiskt lyckades sätta nya personliga rekord i princip varenda pass.

Nu har jag bytt taktik, eftersom jag tidigare lyckats gå ner en hel del genom att äta low-carb tänker jag att det kan vara en bra lösning igen, nu dock med tillskott av BCAA och kreatin. Det är dietdelen, detta bryter med allt vad jag åt tidigare och riktar tydligt in sig på att gå ner i vikt. Periodisk fasta kommer jag fortfarande använda mig av eftersom det är det mest sinnessjukt effektiva sättet att äta på jag någonsin varit med om.

Träningsmässigt vet jag nu att jag har ett solitt program där jag hela tiden kommer öka i massa och styrka genom periodisering av de stora lyften och volymset, därför tänker jag nu att jag kan slappna av lite här, fortsätta som tidigare men inte försöka pressa nya nivåer, något som blir svårt utan kolhydrater. Istället ligger mitt fokus på att jämna till min styrka, mer kroppsviktsövningar, mer hantelövningar, cirkuspress och högreps hantelrodd för att jämna ut skillnader i styrka mellan höger och vänster.

Andra ändringar är att jag inte kommer väga mig, kommer uteslutande använda måttband runt midjan, spegeln och hur kläder känns. 1 vecka done och det känns roligt, nu ser vi var vi hamnar helt enkelt!

Jag är i alla fall gränslöst nöjd med var mina lyft hamnat och jag ser verkligen fram emot att börja äta ordentligt igen när jag tagit kontrollen över mina dåliga dietvanor.

 

Lämna en kommentar