Strax före deffen

Dags att rapportera in igen! I måndags tränade jag med Daniel från TopFitness. Vi skulle köra igenom ryggpasset, redan från start märkte vi båda två att någonting var jäkligt off med mig. Det tog nästan halva programmet innan jag fick i någon växel. Axlarna var stela, jag utförde övningarna slarvigt och ryckigt, det hela var mycket amatörmässigt. Det mest framträdande minnet från passet är när jag sitter och utför kabelrodd med brett grepp och Daniel lägger ansiktet i händerna och utbrister ”Vad är det MED dig idag?!”. Till slut kom jag dock in i läge och när vi äntligen hade kommit fram till chin ups klarade jag mangla ut dom snyggt och starkt! Som straff för att jag var en amatör vann jag en halvtimme på crosstrainern efteråt.

Nu i efterhand vet jag att det berodde på främst en sak: jag hade inte värmt upp tillräckligt! Jag hade inte tillräckligt hög puls och kände inget endorfinpump när jag satte igång, det är annars det bruset som brukar kunna göra att jag bara kan zona ut och köra lugnt och metodiskt tills jag är klar med setet.

Igår körde jag bröstpass och mage. Med måndagens läxa i ryggsäcken valde jag att värma upp ordentligt på löpbandet innan. Det var som vanligt väldigt mycket folk men en kille som körde bänkpress lät mig köra mellan. Han passade även i de två sista seten så jag kunde prova att köra högre än vanligt, jag tänker inte skriva vad jag pressade ensam nu eftersom Daniel ska få en överraskning om några veckor när det är dags att köra bröstpasset tillsammans 😉 Passaren tyckte att jag hade ett riktigt stabilt och bra utförande! Det blev jag glad över!

I övrigt förlöpte passet utmärkt och jag blev mer och mer peppad ju fler övningar jag satte. Skitkul! Efteråt sprang jag 5 km och sen gick jag hem och la mig i fosterställning.

Idag har jag varit nere och kört ben. Roligt och svintungt. Nästa vecka ska jag prova höja i mina övningar i smithmaskinen och se vad som händer. Jag höjde redan i tredje setet idag och det var lugnt.

Utöver det börjar jag sakta överväga att börja deffa nu, det hänger på om jag kanske står ut en vecka till så att jag kan kombinera att börja deffa med att börja ladda kreatin igen och på så vis minimera den förlust av massa jag oundvikligen kommer behöva utstå. I-landsproblem någon?

Här är hur som helst en bild på mig – svullen och dan – från idag och en från förra veckan efter armpasset.

 

 

Comments
3 Responses to “Strax före deffen”
  1. Tove skriver:

    Kör en variant på low-carb deffning istället så slipper du tappa muskler! =)

    Ser grymt ut, ska bli roligt att se resultaten efter deffen!

    • Haha… well, det är väl relativt oundvikligt. Kommer strypa kolhydraterna jäkligt bra såklart men det är stressigt att behöva överväga att tappa den hårt tillkämpade massan alltså!

  2. daniel skriver:

    neeeej! ingen low carb här inte! 😀

Lämna en kommentar